Instalator to kreator instalowania systemu PlusWorkflow z wszystkimi niezbędnymi do jego działania komponentami takimi jak baza danych, serwer aplikacyjny Tomcat, środowisko uruchomieniowe JAVA itp. tak aby system był gotowy do uruchomienia w jak najkrótszym czasie, bez potrzeby instalacji dodatkowych elementów. Instalator pozwala na wybranie własnych ustawień i wielokrotnie proponuje domyślne ustawienia.
Instalacja systemu PlusWorkflow za pomocą instalatora przebiega następująco :
Podaj główny katalog w którym zostaną zainstalowane potrzebne pliki i kliknij przycisk 'Dalej'.
Podaj numer portu serwera, który będzie używany do połączenia i kliknij 'Dalej'.
Podaj hasło do konta admin oraz wybierz, czy korzystać z wbudowanej bazy.
W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy instalator poinformuje o ręcznym skonfigurowaniu zewnętrznej bazy oraz restarcie serwisu. |
Po poprawnym zakończeniu instalacji pojawi się okno z odpowiednią informacją.
Po udanej instalacji w Windows, skrót do PlusWorkflow został umieszczony także w 'Wszystkie programy' -> 'PlusWorkflow'. |
Instalator umożliwia zainstalowanie kilku instancji systemu. W zależności od wyboru instancji, zmianie ulegnie katalog instalacji, nazwa serwisu itp. Dostępne instancje:
Ponadto dostępne są ogólne instancje numerowane od 1 do 10 z prefixem P np. P1
Wybór instancji możliwy jest tylko poprzez linie komend. Wiersz poleceń uruchom jako administrator. Następnie należy uruchomić instalator używając komendy:
msiexec /i <wskazanie-instalatora.msi> MSINEWINSTANCE=<numer-instancji> TRANSFORMS=":<typ>" |
np. instalacja instancji PROD odbywa poprzez:
msiexec /i plusworkflow-4.2.7-x64-pl.msi MSINEWINSTANCE=1 TRANSFORMS=":PROD" |
instalacja instancji TEST odbywa poprzez:
msiexec /i plusworkflow-4.2.10-x64-pl.msi MSINEWINSTANCE=2 TRANSFORMS=":TEST" |
Instalacja na systemach z rodziny Linux odbywa się z pliku plusworkflow-<wersja>-x64.bin.
Następnie należy uruchomić instalator z prawami root (np. za pomocą komendy sudo).
Instalator tworzy użytkownika plusworkflow, który będzie odpowiedzialny za uruchamianie systemu. Utworzony użytkownik nie ma nadanego hasła i nie jest możliwe zalogowanie się na jego konto. |
W przypadku braku narzędzi curl, systemctl oraz netcat instalator przerwie działanie i wyświetli następujący monit. Instalacja wymaganych pakietów:
|
W przypadku braku biblioteki libfreetype.so.6(fontconfig) będziemy musieli doinstalować pakiety. Zmiana wymagana, ponieważ używamy teraz najnowszego wydania OpenJDK. (aktualnie: amazon-corretto-8.352.08.1)
![]() Instalacja wymaganych pakietów:
Jeżeli system nie zostanie uruchomiony po instalacji, zalecany jest downgrade do jdk-1.8u202_Oracle. |
W kolejnych krokach instalator poprosi nas o podanie:
- Typu instalacji: identyfikator instalacji który wpływa na domyślne katalogi oraz pozwala zarządzać różnymi instancjami z użyciem plusworkflow CLI
- Katalogu instalacji: katalog w którym zainstalowane zostaną pliki systemu PlusWorkflow (katalog musi być pusty)
- Katalogu domowego: katalog domowy w którym przechowywane będą ustawienia aplikacji i dane na temat systemu (katalog musi być pusty)
- Portu serwera: port serwera PlusWorkflow pod którym dostępna będzie aplikacja webowa
- Nazwy serwisu (opcjonalnie): nazwa serwisu który będzie wykorzystywany do uruchamiania systemu (Instalator zapyta o to tylko w razie konfliktu z istniejącym serwisem)
- Wbudowana baza danych (Y/n): określa czy system ma używać wbudowanej bazy danych. W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy należy po instalacji określić połączenie do zewnętrznej bazy w pliku db.properties, który znajduje się w '<ścieżka do katalogu domowego>/config'. Następnie należy zrestartować serwis narzędziem plusworkflow lub użyć komendy 'systemctl restart <nazwa serwisu>.service' (np. systemctl restart plusworkflow-test.service)
- Hasło admina: hasło jakie zostanie ustawione użytkownikowi admin
Jeżeli system operacyjny nie posiada pakietu openssl, to instalator pominie parametr 'Admin password'. Oraz wyświetli stosowny komunikat przy uruchomieniu instalatora. |
W nawiasach podane są domyślne wartości - jeżeli są one poprawne wystarczy zaakceptować wybór klawiszem Enter. |
Następnie instalator rozpocznie instalacje - może to potrwać kilka minut. Po zakończonej instalacji system będzie już dostępny pod podanym adresem.
W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy instalator poinformuje o ręcznym skonfigurowaniu zewnętrznej bazy oraz restarcie serwisu. |
Jeśli korzystamy z konta innego niż plusworkflow, to domyślnie w Linux nie będziemy mieli dostępu do plików systemu, możemy je sobie nadać bez zmiany domyślnych uprawnień poprzez komendę:
sudo setfacl -Rm d:u:suncode:rwx,g:suncode:rwx /home/plusworkflow/ |
Narzędzie plusworkflow służy do zarządzania zainstalowanymi instancjami systemu. Jest on domyślnie instalowany w /usr/bin.
Przykładowy listing komendy list:
Po zainstalowaniu PlusWorkflow instalatorem, jego pierwsze uruchomienie przebiega następująco i pozwala na dalszą jego konfigurację.
W przeglądarce www pojawi się okno z możliwością skonfigurowania używanej bazy danych.
W zależności od aktualnych potrzeb, podaj ustawienia do zewnętrznej bazy danych i wybierz 'Zapisz' albo wybierz przycisk 'Nadal korzystaj z wbudowanej bazy danych'.
Wbudowana baza danych jest zalecana tylko dla systemów tymczasowych np. demonstracyjnych. |
Podana zewnętrzna baza musi istnieć już w momencie pierwszego uruchomienia, musi mieć założonego podanego użytkownika, ale może być pusta. Ponieważ przy uruchomieniu zostanie zbudowany potrzebny schemat bazy danych, ale baza nie jest tworzona. |
Pokaże się wtedy okno, gdzie wskaż odpowiednią licencję i potwierdź przycisk 'Tak' w celu załadowania wybranej licencji.
Dla systemów tymczasowych możesz skorzystać z 30 dniowego okresu próbnego. |
Na systemie Windows można odinstalować system PlusWorkflow poprzez standardowe odinstalowanie programów Widndows np. w Windows 7 w 'Programy i funkcje' -> 'PlusWorkflow' -> 'Odinstaluj'.
Podczas odinstalowania nie zostaną odinstalowane niektóre elementy w głównym katalogu instalacji PlusWorkflow oraz w katalogu domowym. |
System zainstalowany na systemie Linux usuwamy poprzez wywołanie skryptu uninstall znajdującego się w głównym katalogu wybranym w trakcie instalacji np. /home/plusworkflow/PlusWorkflow/uninstall. W trakcie usuwania systemu usunięte zostaną:
Jeśli na tym samym komputerze/serwerze gdzie został odinstalowany PlusWorkflow, chcesz ponownie go zainstalować całkowicie od nowa, aby mieć możliwość wyboru bazy danych i licencji, to podczas ponownej instalacji podaj inny główny folder instalacji i inny katalog domowy albo usuń te z poprzedniej instalacji. |