Zarządzanie procesamiZarządzanie wszystkimi dostępnymi procesami w systemie odbywa się w zakładce Procesy w Administracja -> Obieg dokumentów. Głównym widokiem jest tabela ze wszystkimi definicjami procesów w systemie. 
Rysunek 5.3.1 Widok zakładki Procesy
W tabeli mamy podaną nazwę i opis procesu. Za pomocą przycisku "Edytuj" wchodzimy w edycję wybranego procesu. 
Rysunek 5.3.2 Edycja procesu
W górnej tabeli zawarte są informacje o edytowanym procesie. Niżej dostępne są następujące zakładki: "Zadania", "Powiadomienia", "Szablony dokumentów", "Ochrona", "Ustawienia", Widoki dokumentów", "Mapa procesu" oraz "Zmienne procesu". ZadaniaZakładka "Zadania" zawiera tabelę ze wszystkimi zdefiniowanymi zadaniami w procesie. W tabeli mamy informacje o nazwie i opisie zadania. 
Rysunek 5.3.3 Edycja procesu - zakładka Zadania
W kolumnie Akcja mamy możliwość edycji ustawień dotyczących widoczności zakładek. 
Rysunek 5.3.4 Okno zmiany ustawień zadania PowiadomieniaW zakładce powiadomienia znajduje się definiowanie powiadomień e-mailowych dla procesu. 
Rysunek 5.3.5 Edycja procesu - zakładka Powiadomienia
W tabeli przedstawione są już zdefiniowane powiadomienia. Definicja istniejącego powiadomienia z tabeli na rysunku określa, że użytkownik o stanowisku "Kierownik" otrzyma e-maila jeden dzień po utworzeniu zadania "Zgłoszenie wniosku o urlop". Temat maila będzie o treści "Zadanie zostało utworzone", a jego treść została zdefiniowana w pliku "szablon.xml". Po wciśnięciu przycisku "Nowe powiadomienie" otworzy się formularz dodawania powiadomienia e-mail. 
Rysunek 5.3.6 Okno dodawania powiadomienia Składa się on z następujących pól: - Nazwa - nazwa definiowanego powiadomienia.
- Temat - temat wysyłanego e-maila.
- Ścieżka szablonu - pełna ścieżka do pliku z szablonem e-mail. Tworzenie szablonu opisane jest w Konfiguracja powiadomień.
- Typ warunku wysłania - lista rozwijana, z której możemy wybrać, kiedy powiadomienie ma być wysyłane. Do wyboru mamy "Utworzenie", "Zakończenie" "Przekroczenie terminu".
- Opóźnienie wysłania w dniach - należy wpisać tutaj liczbę dni, po której ma zostać wysłany e-mail od czasu wykonania zdefiniowanej akcji. Dni świąteczne nie są uwzględniane.
- Dla zadania - definiujemy jakiego zadania ma dotyczyć Typ warunku wysłania.
- Typ odbiorcy - do kogo ma być wysłany e-mail. Do wyboru: "Użytkownik", "Użytkownik (Zmienna)", "Grupa", "Stanowisko", "Wykonawca", "Stanowisko nadrzędne wykonawcy".
- Odbiorca:
- Użytkownik, Grupa, Stanowisko, Wykonawca - konkretna wartość (np. login użytkownika lub nazwa grupy)
- Użytkownik (Zmienna) - identyfikator zmiennej procesu, która zawiera login (lub loginy oddzielone średnikiem) użytkownika.
- Wykonawca, Stanowisko nadrzędne wykonawcy - brak (zależą od zadania zdefiniowanego w polu "Dla zadania")
- Tylko własne zadania - określa czy zdefiniowanym odbiorcom mają być wysyłane powiadomienia dotyczące zadania, tylko jeżeli są oni jego wykonawcami.
Wypełniony formularz zatwierdzamy przyciskiem "Dodaj powiadomienie". Zdefiniowane powiadomienia możemy usunąć za pomocą przycisku "Usuń" znajdującym się w tabeli przy powiadomieniu oraz możemy je edytować za pomocą przycisku "Zmień". W edycji powiadomienia możemy dokonać zmian wszystkich pól znajdujących się w formularzu dodawania powiadomienia. W wersji 3.2.163 systemu dodana została dodatkowa konfiguracja dotycząca wysyłania powiadomień w dni wolne od pracy. |
W wspomnianej wyżej wersji systemu konfigurując powiadomienia mailowe zyskujemy możliwość określenia, czy powiadomienie ma zostać wysłane w weekend albo w zdefiniowany w systemie dzień wolny od pracy. Przedstawia to poniższy rysunek. 
Nowe parametry to: - Nie wysyłaj w weekendy - parametr ten określa czy powiadomienie ma zostać wysłane w weekend.
- Nie wysyłaj w święta i dni wolne - parametr ten określa, czy powiadomienie ma zostać wysłane w zdefiniowane w systemie święto lub dzień wolny od pracy. Dni wolne są to dni podane w parametrze systemowym CustomHolidays. Od wersji 3.2.163 w parametrze tym wpisane są święta nieruchome odpowiednie dla Polski. Ta opcja konfiguracyjna uwzględnia też czy dany dzień jest ruchomym świętem (takim jak Wielkanoc).
Domyślnie parametry te są zaznaczony by zachować kompatybilność z wcześniejszymi ustawieniami powiadomień. Powyższe parametry działają dla warunków wysłania "Utworzenie" oraz "Przekroczenie terminu". Tłumaczenia powiadomień mailowychIstnieje również możliwość tłumaczenia powiadomień mailowych. Do każdego odbiorcy system może wysłać powiadomienie email w języku użytkownika (skonfigurowanym indywidualnie w konfiguracji konta). Aby to wykonać, nie jest wymagana zmiana powyższej konfiguracji powiadomienia. Szablon powiadomienia należy przetłumaczyć na język użytkownika, do jego nazwy pliku dodać skrót języka poprzedzony podkreśleniem i umieścić w tym samym katalogu, co domyślny plik z szablonem powiadomienia. Np. dla szablonu powiadomienia "szablon.xml" w języku angielskim, węgierskim i polskim: - należy stworzyć odpowiednio pliki "szablon_en.xml", "szablon_hu.xml" i "szablon_pl.xml"
- zawrzeć w nich treść maila w odpowiednim języku
- umieścić wszystkie 3 przetłumaczone pliki obok pliku "szablon.xml"
Aby przetłumaczyć temat wiadomości email należy dodać do pliku wdrożeniowych tłumaczeń wpis, gdzie wartością jest przetłumaczony temat maila, a kluczem temat maila taki, jak w podany w konfiguracji (należy zamienić spacje na podkreśllniki). Np. dla tematu maila "Temat powiadomienia email" w języku angielskim: - należy znaleźć plik wdrożeniowych tłumaczeń "customMessages_en.i18n"
- dodać do niego wpis
Temat_powiadomienia_email=Email notification subject |
Przy każdej próbie wysłania pliku system będzie szukał, czy istnieje tłumaczenie treści maila oraz tematu maila w języku takim, jaki ma ustawiony docelowy użytkownik. Jeżeli nie istnieje plik z przetłumaczoną treścią, system wyśle wiadomość z domyślnego szablonu. Jeżeli nie istnieje tłumaczenie tematu maila, system wyśle wiadomość z tematem takim, jaki został wpisany w konfiguracji w systemie. Szablony dokumentówW tej zakładce mamy możliwość definiowania szablonów, które mogą być wykorzystywane w procesie do generowania plików pdf, 
Rysunek 5.3.7 Edycja procesu - zakładka Szablony dokumentów
W tabeli zawarte są istniejące już szablony. Każdy szablon ma swoją nazwę oraz ścieżko do pliku z szablonem. Po wciśnięciu przycisku "Nowy szablon" otworzy się formularz dodawania nowego szablonu dokumentu. Należy w nim wpisać nazwę szablonu oraz pełną ścieżkę do pliku z szablonem. Na koniec należy zatwierdzić przyciskiem "Dodaj szablon". Szablony wykorzystywane są podczas generowania plików pdf. 
Rysunek 5.3.8 Okno dodawania szablonu dokumentu Zdefiniowane szablony możemy usunąć za pomocą przycisku "Usuń", znajdującym się przy każdym szablonie. OchronaW tej zakładce możemy definiować uprawnienia odnośnie konkretnych procesów. Widok przedstawia się następująco: 
Rysunek 5.3.9 Edycja procesu - zakładka Ochrona
Uprawnienia do procesów podzielone są na następujące typy: - Podgląd procesu - umożliwia wyszukiwanie procesu.
- Tworzenie procesu - umożliwia tworzenie procesu.
- Usuwanie procesu - umożliwia usuwanie procesu.
- Statystyki - umożliwia podgląd statystyk procesu.
W tabeli na rysunku mamy przedstawione dodane uprawnienia dotyczące edytowanego procesu. Kolumna "Grupa" określa, czy uprawnienie dotyczy grupy, czy użytkownika. Natomiast kolumna "Akcja" umożliwia usuwanie uprawnień, dodanych tylko z tego poziomu, za pomocą przycisku "Usuń". Dla uprawnień dodanych globalnie (patrz Zarządzanie uprawnieniami) mamy informację w postaci "Administracja -> Uprawnienia". Z takimi uprawnieniami nie możemy w tym miejscu nic zrobić, gdyż są one jedynie informacyjne. W tabeli widać, że użytkownik "anowak" ma uprawnienie do podglądu procesu, nadane mu w uprawnieniach globalnych oraz do tworzenia procesu, które zostało mu nadane w tym miejscu. Takie uprawnienie można usunąć. Ostatnim uprawnieniem są pełne uprawnienie odnośnie edytowanego procesu dla grupy "SharkGroup". Zostały one nadane w uprawnieniach globalnych. Pod tabelą znajduje się formularz dodawania uprawnienia do edytowanego procesu. W pierwszym polu należy wybrać użytkownika bądź grupę. Wybór ten odbywa się za pomocą przycisków "Użytkownicy" bądź "Grupy". Po naciśnięciu pierwszego przycisku ukaże nam się okno z wyborem użytkowników (patrz rysunek 2.3 oraz jego opis w Zarządzanie grupami). Po naciśnięciu przycisku "Grupy" otworzy się okno z wyborem grup (patrz rysunek 3.2 i jego opis w Zarządzanie użytkownikami). Następnie checkboxami zaznaczamy typy uprawnień jakie chcemy nadać do tego procesu. Na koniec dodajemy uprawnienie za pomocą przycisku "Dodaj uprawnienie". UstawieniaPo wejściu w zakładkę ustawienia otrzymamy następujący widok: 
Rysunek 5.3.10 Edycja procesu - zakładka Ustawienia
Dostępne mamy tutaj następujące opcje: - Akceptacja zadań w procesie z hasłem - zaznaczenie tej opcji spowoduje, że każdy użytkownik w momencie akceptacji zadania będzie musiał dokonać ponownej autoryzacji, czyli będzie musiał podać swoje dane do logowania do systemu. Po pomyślnej autoryzacji zadanie zostanie zaakceptowane.
- Wyświetlaj następujące zakładki w formularzu zadania - pierwsze 5 checkboxów pozwala zdefiniować, czy takie zakładki mają być wyświetlane na formularzu zadań edytowanego procesu. Kolejny chceckbox definiuje, czy mają być aktywne powiadomienia użytkowników dla zadań. Za pomocą ostatniej opcji określamy, czy zadania z tego procesu mają być wyświetlane w kalendarzu podczas wyszukiwania przyszłych zadań.
Widoki dokumentówWidok dokumentów jest to widok na formularzu zadania, wyświetlający zdefiniowane dokumenty. |

Rysunek 5.3.11 Edycja procesu - zakładka Widoki dokumentów Na rysunku przedstawiona jest tabela zawierająca wszystkie zdefiniowane widoki dla edytowanego procesu. W tabeli zawarte są kolumny odzwierciedlające formularz dodawania nowego widoku dokumentów. 
Rysunek 5.3.12 Okno dodawania nowego widoku
Formularz składa się z następujących pól: - Nazwa - nazwa widoku dokumentów.
- Opis - opis widoku dokumentów.
- Proces - nazwa procesu, którego dotyczy widok dokumentów. Pole jest już uzupełnione edytowanym procesem i nie jest do edycji.
- Zadanie - zadanie, którego będzie dotyczyć widok dokumentów. Opcja "Każde" dotyczy wszystkich zadań procesu.
- Użytkownik - użytkownik, dla którego tworzymy widok. Wybór użytkownika odbywa się za pomocą przycisków "Użytkownicy". Po naciśnięciu ukaże nam okno z wyborem użytkowników (patrz rysunek 2.3 oraz jego opis w Zarządzanie grupami).
- Klasa dokumentów - określa z jakiej klasy dokumentów mają być dokumenty. Opcja "Każda" dotyczy wszystkich klas dokumentów.
- Najnowsze - Czy dokumenty mają być wyświetlane od najnowszego.
- Ilość - liczba dokumentów jakie mają być wyświetlane w widoku dokumentów.
- Wyrażenie regularne - Za pomocą wyrażenia regularnego możemy filtrować wyświetlane dokumenty na podstawie nazwy pliku. Wyświetlane będą tylko takie pliki, których nazwa spełnia wyrażenie regularne np: ^.*\.(jpg|JPG|gif|GIF|pdf|PDF)$ (wyświetla tylko pliki z rozszerzeniami pdf, gif i jpg)
Po wypełnieniu formularza należy dodać widok dokumentów za pomocą przycisku "Dodaj". Mapa procesu
Zakładka jest dostępna tylko w przypadku, gdy zainstalowany jest moduł PlusWorkflowEditor. Dostarcza ona podgląd mapy edytowanego procesu w formie w graficznej. 
Rysunek 5.3.13 Edycja procesu - zakładka Mapa procesu Zmienne procesu
Rysunek 5.3.14 Edycja procesu - zakładka Zmienne procesu
Klasy dokumentówW zakładce "Klasy dokumentów" możemy ustalić, które klasy dokumentów mają być dostępne w danym procesie. 
Rysunek 5.3.15 Edycja procesu - zakładka Klasy dokumentów Opcje do wyboru: - Wszystkie - w procesie będą dostępne wszystkie klasy dokumentów zdefiniowane w systemie.
- Żadne - w procesie nie będzie dostępna żadna z klas dokumentów zdefiniowanych w systemie.
- Wybrane - mamy możliwość wybrania, które klasy dokumentów mają być dostępne w procesie.
Rysunek 5.3.16 Edycja procesu - zakładka Klasy dokumentów - wybrana opcja "Wybrane"
Po wciśnięciu przycisku "Dodaj klasę dokumentów" otworzy się formularz dodawania klasy dokumentu do procesu. Należy w nim wybrać jedną z klas dokumentów zdefiniowanych w bazie i zatwierdzić przyciskiem "Dodaj klasę dokumentów".
Rysunek 5.3.17 Okno dodawania nowej klasy dokumentu do procesu
Przypisane klasy dokumentów możemy odpiąć od procesu za pomocą przycisku "Usuń", znajdującego się przy każdej przypisanej klasie dokumentu.
Przypisanie zmiennych do informacji o użytkownikuW zakładce "Przypisanie zmiennych do informacji o użytkowniku" możemy ustalić, jakie zmienne procesu powiązane z użytkownikiem mają zostać zastąpione w przypadku zastępstwa. 
Rysunek 5.3.18 Edycja procesu - zakładka Przypisanie zmiennych do informacji o użytkowniku
Opcje do wyboru: - Wszystkie - w przypadku zastępstwa w procesie zamienione zostaną wszelkie dopasowania zmiennych procesu do loginu lub nazwy użytkownika.
- Żadne - w przypadku zastępstwa nie zostaną zamienione żadne zmienne procesu.
- Wybrane - mamy możliwość wybrania, które zmienne procesu mają zostać zamienione w przypadku zastępstwa.
Rysunek 5.3.19 Edycja procesu - zakładka Przypisanie zmiennych do informacji o użytkowniku - wybrana opcja "Wybrane"
Po wciśnięciu przycisku "Nowe przypisanie" otworzy się formularz dodawania przypisania do procesu. Należy w nim wybrać jedną ze zmiennych procesu oraz typ informacji, jaki ma zostać wykorzystany przy zamianie wartości zmiennej. Możliwe do wyboru typy informacji to Login oraz Imię i nazwisko. Zatwierdzenie następuje po wybraniu przycisku "Dodaj przypisanie".
Rysunek 5.3.20 Okno dodawania nowego przypisania zmiennej do procesu
Przypisane zmienne możemy usuwać z procesu za pomocą przycisku "Usuń", znajdującego się przy każdej przypisanej zmiennej. Zmiana opcji "Wybrane" na inną spowoduje wyświetlenie się okna dialogowego pytającego o potwierdzenie zmiany. Potwierdzenie zmiany poskutkuje usunięciem wszystkich wybranych przypisań zmiennych procesu. Rysunek 5.3.21 Okno dialogowe potwierdzające zmianę typu przypisań z typu "Wybrane" na inny typ
|