Wstęp.
Instalator to kreator instalowania systemu PlusWorkflow z wszystkimi niezbędnymi do jego działania komponentami takimi jak baza danych, serwer aplikacyjny Tomcat, środowisko uruchomieniowe JAVA itp. tak aby system był gotowy do uruchomienia w jak najkrótszym czasie, bez potrzeby instalacji dodatkowych elementów. Instalator pozwala na wybranie własnych ustawień i wielokrotnie proponuje domyślne ustawienia.
Dodatkowe informacje.
- instalator PlusWorkflow można pobrać z http://192.168.1.111:8080/job/plusworkflow-release-pipeline/lastSuccessfulBuild/artifact/ lub w przypadku dostępu z zewnątrz po VPN z: http://jenkins.suncode.local:8080/job/plusworkflow-release-pipeline/lastSuccessfulBuild/artifact/ lub z: / (plusworkflow.pl)
- instalator jest dostępny w wersji dla Windows 64 bit oraz dla Linux
- instalator jest dostępny w polskiej i angielskiej wersji językowej
- zainstalowany PlusWorkflow korzysta z wbudowanej bazy Postgres lub zewnętrznych baz danych Postgres, MS SQL, Oracle, DB2
- zainstalowany PlusWorkflow jest uruchomiony na serwerze aplikacyjnym Tomcat
Instalacja PlusWorkflow w Windows.
Instalacja systemu PlusWorkflow za pomocą instalatora przebiega następująco :
- Uruchom instalator jako administrator. Po uruchomieniu instalatora pojawi się okno powitalne, gdzie kliknij przycisk 'Dalej'.
Podaj główny katalog w którym zostaną zainstalowane potrzebne pliki i kliknij przycisk 'Dalej'.
- Podaj katalog domowy w którym będzie umieszczona między innymi potrzebna konfiguracja, wtyczki, mapy procesu, logi i kliknij 'Dalej'.
Podaj numer portu serwera, który będzie używany do połączenia i kliknij 'Dalej'.
Podaj hasło do konta admin oraz wybierz, czy korzystać z wbudowanej bazy.
Wybór zewnętrznej bazy
W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy instalator poinformuje o ręcznym skonfigurowaniu zewnętrznej bazy oraz restarcie serwisu.
- Jeśli wcześniejsze ustawienia nie wymagają zmiany to wybierz przycisk 'Zainstaluj', co rozpocznie instalację.
- Podczas instalacji widoczne będzie okno z aktualnym statusem przebiegu instalacji.
Po poprawnym zakończeniu instalacji pojawi się okno z odpowiednią informacją.
Skrót do PlusWorkflow
Po udanej instalacji w Windows, skrót do PlusWorkflow został umieszczony także w 'Wszystkie programy' -> 'PlusWorkflow'.
Podczas pierwszego uruchomienia systemu zostanie przeprowadzona dalsza część konfiguracji zainstalowanego PlusWorkflow.
Instalacja wielu instancji na jednym serwerze
Instalator umożliwia zainstalowanie kilku instancji systemu. W zależności od wyboru instancji, zmianie ulegnie katalog instalacji, nazwa serwisu itp. Dostępne instancje:
- PROD
- TEST
- DEV
- default (domyślna)
Ponadto dostępne są ogólne instancje numerowane od 1 do 10 z prefixem P np. P1
Wybór instancji możliwy jest tylko poprzez linie komend. Wiersz poleceń uruchom jako administrator. Następnie należy uruchomić instalator używając komendy:
msiexec /i <wskazanie-instalatora.msi> MSINEWINSTANCE=<numer-instancji> TRANSFORMS=":<typ>"
np. instalacja instancji PROD odbywa poprzez:
msiexec /i plusworkflow-4.2.7-x64-pl.msi MSINEWINSTANCE=1 TRANSFORMS=":PROD"
instalacja instancji TEST odbywa poprzez:
msiexec /i plusworkflow-4.2.10-x64-pl.msi MSINEWINSTANCE=2 TRANSFORMS=":TEST"
Instalacja PlusWorkflow na systemach Linux.
Instalacja na systemach z rodziny Linux odbywa się z pliku plusworkflow-<wersja>-x64.bin.
- Po pobraniu instalatora należy dodać mu prawa do uruchomienia: chmod +x plusworkflow-<wersja>-x64.bin.
Następnie należy uruchomić instalator z prawami root (np. za pomocą komendy sudo).
Instalator tworzy użytkownika plusworkflow, który będzie odpowiedzialny za uruchamianie systemu. Utworzony użytkownik nie ma nadanego hasła i nie jest możliwe zalogowanie się na jego konto.
Uwaga
W przypadku braku narzędzi curl, systemctl oraz netcat instalator przerwie działanie i wyświetli następujący monit.
Instalacja wymaganych pakietów:
Debiansudo apt update && sudo apt install curl systemctl netcat
CentOssudo yum update && sudo yum install curl systemctl nc
Uwaga
W przypadku braku biblioteki libfreetype.so.6(fontconfig) będziemy musieli doinstalować pakiety. Zmiana wymagana, ponieważ używamy teraz najnowszego wydania OpenJDK. (aktualnie: amazon-corretto-8.352.08.1)
Instalacja wymaganych pakietów:
Debiansudo apt update && sudo apt install fontconfig
CentOssudo yum update && sudo yum install fontconfig
Jeżeli system nie zostanie uruchomiony po instalacji, zalecany jest downgrade do jdk-1.8u202_Oracle.
W kolejnych krokach instalator poprosi nas o podanie:
- Typu instalacji: identyfikator instalacji który wpływa na domyślne katalogi oraz pozwala zarządzać różnymi instancjami z użyciem plusworkflow CLI
- Katalogu instalacji: katalog w którym zainstalowane zostaną pliki systemu PlusWorkflow (katalog musi być pusty)
- Katalogu domowego: katalog domowy w którym przechowywane będą ustawienia aplikacji i dane na temat systemu (katalog musi być pusty)
- Portu serwera: port serwera PlusWorkflow pod którym dostępna będzie aplikacja webowa
- Nazwy serwisu (opcjonalnie): nazwa serwisu który będzie wykorzystywany do uruchamiania systemu (Instalator zapyta o to tylko w razie konfliktu z istniejącym serwisem)
- Wbudowana baza danych (Y/n): określa czy system ma używać wbudowanej bazy danych. W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy należy po instalacji określić połączenie do zewnętrznej bazy w pliku db.properties, który znajduje się w '<ścieżka do katalogu domowego>/config'. Następnie należy zrestartować serwis narzędziem plusworkflow lub użyć komendy 'systemctl restart <nazwa serwisu>.service' (np. systemctl restart plusworkflow-test.service)
- Hasło admina: hasło jakie zostanie ustawione użytkownikowi adminHasło admina systemu PlusWorkflow
Jeżeli system operacyjny nie posiada pakietu openssl, to instalator pominie parametr 'Admin password'. Oraz wyświetli stosowny komunikat przy uruchomieniu instalatora.
W nawiasach podane są domyślne wartości - jeżeli są one poprawne wystarczy zaakceptować wybór klawiszem Enter.
Następnie instalator rozpocznie instalacje - może to potrwać kilka minut. Po zakończonej instalacji system będzie już dostępny pod podanym adresem.
Bez wbudowanej bazy
W przypadku wyłączenia wbudowanej bazy instalator poinformuje o ręcznym skonfigurowaniu zewnętrznej bazy oraz restarcie serwisu.
Nadawanie uprawnień dla swojego użytkownika
Jeśli korzystamy z konta innego niż plusworkflow, to domyślnie w Linux nie będziemy mieli dostępu do plików systemu, możemy je sobie nadać bez zmiany domyślnych uprawnień poprzez komendę:
sudo setfacl -Rm d:u:suncode:rwx,g:suncode:rwx /home/plusworkflow/
PlusWorkflow CLI
Narzędzie plusworkflow służy do zarządzania zainstalowanymi instancjami systemu. Jest on domyślnie instalowany w /usr/bin.
Komendy:
- list - listuje zainstalowane instancje i ich status
- (running - serwis działa, healthy - serwer faktycznie odpowiada)
- instancje default# to instancje w których podczas instalacji nie wybrano typu instalacji
- start <instance-name> - uruchamia system
- stop<instance-name> - zatrzymuje system
- uninstall<instance-name> - umożliwia odinstalowanie systemu
- gdzie <instance-name> to nazwa typu instalacji (np. prod, test) - typy instalacji zwracane są komendą list
Przykładowy listing komendy list:
Pierwsze uruchomienie PlusWorkflow.
Po zainstalowaniu PlusWorkflow instalatorem, jego pierwsze uruchomienie przebiega następująco i pozwala na dalszą jego konfigurację.
W przeglądarce www pojawi się okno z możliwością skonfigurowania używanej bazy danych.
W zależności od aktualnych potrzeb, podaj ustawienia do zewnętrznej bazy danych i wybierz 'Zapisz' albo wybierz przycisk 'Nadal korzystaj z wbudowanej bazy danych'.Wbudowana czy zewnętrzna baza ?
Wbudowana baza danych jest zalecana tylko dla systemów tymczasowych np. demonstracyjnych.
Natomiast systemy docelowe tj. deweloperskie, testowe, produkcyjne powinny korzystać z zewnętrznej bazy danych.Zewnętrzna baza
Podana zewnętrzna baza musi istnieć już w momencie pierwszego uruchomienia, musi mieć założonego podanego użytkownika, ale może być pusta.
Ponieważ przy uruchomieniu zostanie zbudowany potrzebny schemat bazy danych, ale baza nie jest tworzona.
- Jeśli ustawienia są poprawne pokaże się okno logowania do PlusWorkflow, gdzie wpisz poprawny login i hasło administratora i wybierz przycisk 'Zaloguj'.
Pokaże się wtedy okno, gdzie wskaż odpowiednią licencję i potwierdź przycisk 'Tak' w celu załadowania wybranej licencji.
Licencja
Dla systemów tymczasowych możesz skorzystać z 30 dniowego okresu próbnego.
Natomiast dla systemów docelowych konieczne jest wybranie pliku licencją, otrzymanego od producenta PlusWorkflow w ramach jego zakupu.- Pokaże się wtedy potwierdzenie, gdzie kliknij 'OK'.
- Pokaże się ponownie ekran logowania jak w pkt 2, gdzie ponownie podaj poprawny login i hasło administratora i wybierz przycisk 'Zaloguj'.
- Po udanym logowaniu pokaże się poniższe okno i można rozpocząć pracę z PlusWorkflow.
Odinstalowanie.
Windows
Na systemie Windows można odinstalować system PlusWorkflow poprzez standardowe odinstalowanie programów Widndows np. w Windows 7 w 'Programy i funkcje' -> 'PlusWorkflow' -> 'Odinstaluj'.
Podczas odinstalowania nie zostaną odinstalowane niektóre elementy w głównym katalogu instalacji PlusWorkflow oraz w katalogu domowym.
Pozwalają one na ew. uruchomienie kolejnej instalacji z tymi samymi ustawieniami bazy.
Linux
System zainstalowany na systemie Linux usuwamy poprzez wywołanie skryptu uninstall znajdującego się w głównym katalogu wybranym w trakcie instalacji np. /home/plusworkflow/PlusWorkflow/uninstall. W trakcie usuwania systemu usunięte zostaną:
- serwis skonfigurowany podczas instalacji,
- katalog z systemem PlusWorkflow,
- katalog domowy (opcjonalnie).
Jeśli na tym samym komputerze/serwerze gdzie został odinstalowany PlusWorkflow, chcesz ponownie go zainstalować całkowicie od nowa, aby mieć możliwość wyboru bazy danych i licencji, to podczas ponownej instalacji podaj inny główny folder instalacji i inny katalog domowy albo usuń te z poprzedniej instalacji.
Podając te same istniejące z poprzedniej instalacji folder instalacji i katalog domowy, korzystasz z poprzednich ustawień, których nie trzeba ponownie podawać.